اخبار فرهنگ سلامت
gs
پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود یُد با مصرف نمک یُددار تصفیه شده یُد یک ماده مُغذّی ضروري است که باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد. حياتی ترین نقش یُد در بدن، شرکت در ساختمان هورمون هاي تيروئيدي است ...

یُد یک ماده مُغذّی ضروري است که باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد. حياتی ترین نقش یُد در بدن، شرکت در ساختمان هورمون هاي تيروئيدي است که این هورمون ها در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبيعی مغز و سيستم عصبی، حفظ دماي بدن، توليد انرژي و سوخت و ساز تاثير می گذارند. یک فرد سالم روزانه به 150 ميکروگرم یُد نياز دارد که این ميزان، تقریبا معادل یک سر سوزن نمک (در حدود یک قاشق چای خوري یُد در تمام طول عمر فرد) است.

سمیرا باقری، کارشناس تغذیه  شبکه بهداشت – درمان شهرستان بویین زهرا ضمن بیان مطلب فوق افزود: یُد به طور طبيعی در آب و خاک وجود دارد. یُد مورد نياز بدن، عمدتا از سبزي ها و گياهانی که روي خاک حاوي یُد کاشته شده اند تأمين می شود. ولی اگر خاک منطقه اي دچار کمبود یُد باشد، محصولات غذایی آن منطقه نيز از نظر این ماده مغذي فقير خواهند بود و حتی مصرف مداوم آنها نيز نمی تواند نياز بدن به یُد را برطرف کند.

این کارشناس عنوان کرد که در کشور ما نيز به دليل کمبود یُد در آب و خاک، محصولات گياهی و حيوانی، فاقد یُد کافی هستند. بهترین منابع غذایی یُد، غذاهاي دریایی، به ویژه آبزیان ساکن آب هاي شور هستند. البته به دليل مصرف کم این غذاها در رژیم غذایی، معمولا یُد مورد نياز بدن از این طریق تأمين نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: عوارض کمبود یُد، شامل: افزایش خطر سقط جنين در مادر باردار، اختلال رشد مغز جنين، ناشنوایی و اختلال در تکلم، تولد نوزاد مبتلا به عقب ماندگی شدیُد جسمی و مغزی، کم کاري تيروئيد، گواتر، اختلال در قدرت یادگيري و اُفت تحصيلی، خستگی و کاهش کارایی و کاهش بهره هوشی )تا 13.5 امتياز( است.

چطور از کمبود یُد پیشگیری کنیم؟

کارشناس تغذیه  شبکه بهداشت – درمان شهرستان بویین زهرا در خصوص رفع مشکل کمبود یُد در بدن گفت: بهترین راه پيشگيري از کمبود یُد، افزودن آن به مواد غذایی، یا همان فرایندي است که از آن تحت عنوان "غنی سازي" نام برده می شود. مناسب ترین گزینه در ميان مواد غذایی براي افزودن یُد نيز نمک است، زیرا هم ارزان قيمت است و هم اینکه معمولا هر روز توسط تمام افراد جامعه مورد استفاده قرار می گيرد. بر این اساس، بهترین و ساده ترین راه براي پيشگيري از کمبود یُد، استفاده از نمک هاي یُددار تصفيه شده است.

باقری با هشدار درباره مصرف زیاد نمک یُددار که می تواند موجب اختلالات فراوانی از جمله افزایش فشار خون شود، تصریح کرد: به طور کلی، مقدار مصرف روزانه نمک باید کمتر از پنج گرم (حدودا به اندازه یک قاشق مرباخوري) باشد که این مقدار باید از تمام مواد غذایی روزانه تامين شود.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر