در چهار ماه نخست امسال

بیش از 198 هزار بیمار در درمانگاه ها و کلینیک های ویژه دانشگاه علوم پزشکی قزوین معاینه شدند

در چهار ماه نخست سال 1398 بیش از 198 هزار بیمار در درمانگاه ها و کلینیک های ویژه دانشگاه علوم پزشکی قزوین معاینه شدند. از این افراد، بیش از 128هزار بیمار در شیفت صبح، توسط 221 پزشک و بیش از 70 هزار بیمار در شیفت عصر، توسط 137 پزشک معاینه شده اند.  

دکتر زهرا رجبی، مدیر امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این خبر، در مورد نحوه نوبت دهی کلینیک های ویژه گفت: در حال حاضر، نوبت دهي كلينيك های تخصصي صبح و عصر دانشگاه به دو صورت تلفني و حضوري‌ انجام مي‌شود. وی افزود که پزشكاني كه تعداد متقاضيان آنان زياد است، به منظور جلوگيري از ازدحام و معطلي مراجعين و همچنين رعايت عدالت، نوبت دهی آنان فقط به صورت تلفني انجام می‌شود.

دکتر رجبی، علت اصلی نارضایتی برخی مراجعین را در خصوص نوبت دهی درمانگاه ها، بالا بودن تعداد متقاضيان و همچنين امكان انتخاب بيمار از بين پزشكان موجود در يك رشته تخصصي دانست و توضیح داد: نوبت معاینه برخي از پزشكان، سریع تر تکمیل می شود و به همين علت، همیشه تعدادي از متقاضیان موفق به گرفتن نوبت معاینه آنان نمی شوند.

 به گفته این مقام مسؤول، با وجود اینکه تعدادی از پزشکان، بیشتر از ظرفیت های موجود از نظر تعداد بیمارانی که هر پزشک می تواند در یک زمان مشخص معاینه کند، ارائه خدمت می‌کنند، بازهم پاسخگوی تمامی مراجعان خود نمی‌توانند باشد؛ زیرا همواره تعداد متقاضیان، بسیار فراتر از توان عملیاتی مراکز بوده و طبیعی است که امکان ارائه خدمت در یک روز به تمامی این عزیزان مقدور نیست و موجبات نارضایتی در برخی از آنان خواهد شد.

دکتر رجبی، به راه اندازی نظام ارجاع در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: مقرر شده است 30 درصد نوبت های کلینیک‌های ویژه به بیماران ارجاعی از طریق نظام ارجاع الکترونیک اختصاص داده شود و اظهار امیدواری کرد: در صورت مراجعه منطقی بیماران به پزشکان متخصص و فوق تخصص، مدیریت نوبت ها به درستی انجام شده و معاینه بیمارانی با نیاز واقعی به پزشکان متخصص، تا حد زیادی رفع خواهد شد.

گفتنی است، در حال حاضر تعداد 13 درمانگاه و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دانشگاهی با تعرفه دولتی در استان وجود دارد و با داشتن پزشکان متخصص و فوق تخصص به مراجعین خود ارائه خدمت می کند.

بيشتر