اخبار

فرهنگ سلامت

چگونه مدرسه مروج سلامت داشته باشیم؟

بنا به اظهار نرگس شمس کیلانی کارشناس مسئول سلامت نوجوانان و مدارس  مرکز بهداشت شهرستان بویین زهرا براي رسيدن به مدرسه اي كه ارتقا دهنده سلامت است وما آن را مروج سلامت مي ناميم  آگاهی، برنامه ریزی، اجرا وارزیابی برای موفقیت برنامه ضروری است .

موارد زیر ونمونه های مشابه آن که برای موفقیت برنامه ضروری است می تواند ما را در دستیابی به مدرسه مروج سلامت یاری نماید:

پشتیبانی مدیر مدرسه و همچنین حمایت جامعه

تعیین کمیته کاری یا هماهنگ کننده برای نظارت بر اجرا

داشتن برنامه های منطقه ای متناسب با الگوی کشوری

ارزیابی، به روز آوری اطلاعات و تنظیم برنامه عملیاتی.

انجام ارزیابی  با چک لیست و ثبت مشکلات

نتیجه بخش بودن برنامه های آموزشی نیازمند استفاده ازشیوه های گوناگون

اجرای برنامه های آموزشی در مدارس نیازمند استفاده از شیوه های گوناگون است تا علاوه بر ارتقاء آگاهی دانش آموزان

در تغییر رفتارهای مغایر با سلامتی آنان موثر باشد. این مطلب راشمس کیلانی کارشناس مسئول سلامت نوجوانان و مدارس  مرکز بهداشت شهرستان بویین زهرا در جمع 30 نفر از مدیران مدارس مروج سلامت، مربیان بهداشت مدارس منطقه بویین زهرا و در نشست طرح مدارس مروج سلامت روز دوشنبه 20 آذر 96، تشکیل شده در محل سالن اجتماعات مرکز بهداشت این شهرستان بیان کرد.

شمس کیلانی با بیان این نکته که مربيان مي توانند برنامه های آموزشی در مدارس را به صور مختلف اجرا نمايند به نمونه ای ازآنها اشاره کرد:

- آموزش از طریق برنامه‌های سازمان یافته مثل مسابقه، نقاشی، خلاصه‌نویسی‌ و تشکیل جلسات تحلیلی

-آموزش غیر مستقیم از طریق اجرای نمایش

- بحث کلاسی و آموزش دسته جمعی

- بیان تجربه با بهره‌گیری از خود دانش‌آموز مثل توضیح مسایلی در زمینه پیشگیری از حوادث، مقررات ایمنی و یا واکسیناسیون

- استفاده از کتاب و جزوه‌های آموزشی متناسب با نيازهاي آموزشی دانش آموزان

- راهنمایی و آموزش فردی در مورد مسایلی که دانش‌آموز از مطرح شدن آن در جمع نگران می‌شود.  

- از طریق نمایش توسط آموزش‌دهنده،‌ مانند چگونگی مسواک زدن دندان‌ها

- تشکیل نمایشگاه‌هایی در زمینه بهداشت دهان و دندان، کمک‌های اولیه و مقررات ایمنی

- استفاده از وسایل کمک آموزشی مثل تابلو، کارت،عکس و ...

- مشخص کردن موضوعات مرتبط با سلامت ارائه کنفرانس توسط دانش آموزان و بحث گروهی

این کارشناس در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: بدیهی است که برنامه آموزش سلامت یک مدرسه را نمی‌توان در چارچوبی از مسایل شماره‌دار و مشخص محدود کرد بلکه باید درکنار توجه به اولویتهای آموزش سلامت به نیازهای دانش‌آموز و زمینه‌های اجتماعی، مذهبی، فرهنگی جامعه، که رضایت منطقی وی را فراهم می‌کند اندیشید.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ