اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

20 درصد نوجوانان استان قزوین با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند

دکتر سید سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در نشست خبری روز 15 بهمن 1396 گفت: 20 درصد نوجوانان استان قزوین با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

ایشان با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن از طریق نمایه توده بدنی(BMI)  مشخص می‌شود، که با تقسیم وزن هر فرد بر حسب کیلوگرم به مجذور قد (قد به توان 2) بر اساس متر، عددی به دست می‌آید؛ اظهار کرد: عدد به دست آمده نشان می دهد که آیا فرد دچار اضافه وزن، یا چاقی و یا دارای وزن ایده‌‌آل است.

دکتر اسکویی با بیان اینکه اگر نتیجه تقسیم وزن فرد به مجذور قد وی، عددی پایین‌تر از 18.5 باشد، به معنای لاغر بودن فرد است و مابین 18.5 تا 25 به معنای آن است که فرد از نظر وزنی در شرایط ایده‌آل به سر می‌برد؛ اظهار کرد: اگر عدد به دست آمده بین 25 تا 30 باشد به معنای آن است که فرد دچار اضافه وزن است و عدد بالاتر از 30 نیز به معنای چاق بودن فرد است.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه بر اساس آخرین آمارها، بیش از 60 درصد جمعیت بالای 18 سال استان قزوین دچار چاقی و اضافه وزن هستند؛ عنوان کرد: در بررسی‌هایی انجام شده‌، مشخص شده است که 12.5 درصد جمعیت استان در رده سنی 15 تا 23 سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند. وی ادامه داد که میزان شیوع این چالش در حوزه سلامتی در بین نوجوانان (18-7 سالگی) هم چشمگیر بوده به طوری که می‌توان گفت 20 درصد از جامعه آماری استان در این سن با مشکل چاقی و اضافه وزن مواجه هستند.

مردم بیشتر از نیاز بدنشان غذا می‌خورند

رییس مرکز بهداشت استان قزوین با ارائه این آمار، گریزی نیز به عوامل ایجاد‌کننده چاقی و اضافه وزن زد و گفت: مردم بیشتر از نیاز بدن خود، غذا می‌خورند و همین کار باعث می‌شود تا بخشی از انرژی ایجاد شده در اثر خوردن، بدون آن که مصرف شود به شکل چربی در بدن ذخیره شود.

دکتر اسکویی با اشاره به اینکه، به طور میانگین میزان انرژی مورد نیاز روزانه بدن هر فرد حدود 2200 کیلوکالری است؛ تصریح کرد: مازاد انرژی دریافتی به دلیل آنکه مصرف نمی‌شود؛ خود را به شکل افزایش وزن، و در نهایت، اضافه وزن و چاقی نشان می‌دهد؛ اما مسأله قابل تامل و توجه دیگر در این مقوله آن است که متأسفانه در سال‌های أخیر، گرایش مردم به استفاده از غذاهای فرآوری شده و آماده (فست فود) افزایش یافته است و این عادات، بروز چاقی و اضافه وزن را تشدید می‌کند.

زندگی ماشینی، تحرک مردم را کم کرده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، کاهش میزان تحرک بدنی در میان مردم را یکی دیگر دلایل بالا رفتن آمار افراد چاق در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل تغییر سبک زندگی مردم، میزان فعالیت بدنی و تحرک در میان آنان به شدت کاهش یافته است و این موضوع نیز مزید علت شده تا ما امروز به نوعی با چالشی به نام چاقی و اضافه وزن در جامعه مواجه شویم.  وی اضافه کرد که البته ژنتیک نیز می‌تواند زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

این مقام مسؤول، با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید) نیز می‌تواند در بروز چاقی موثر باشد؛ اظهار کرد: از این ‌رو تأکید ما بر آن است تا افراد با پیگیری درمان بیماری خود به نوعی از بروز چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنند. دکتر اسکویی با اشاره به زیان هایی که چاقی می‌تواند به دنبال داشته باشد؛ توضیح داد: در این گونه افراد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی چون: سکته مغزی و قلبی، دیابت، انواع سرطان‌ها (به ویژه سرطان کولون، پروستات، تخمدان و سینه) افزایش می‌یابد.

ایشان، تنگی‌نفس، ایجاد درد در مفاصل، کمردرد، مشکلات کبدی (همچون سیروز کبدی و حتی بروز سرطان در این ناحیه از بدن) را از عوارض چاقی عنوان کرد و با اشاره به مشکلات حرکتی این افراد، گفت: هر یک کیلوگرم وزن اضافه، به میزان چهار کیلوگرم وزن بر زانوها وارد می‌کند؛ از این ‌رو اگر فردی که دچار چاقی است، بتواند وزن خود را به حد ایده‌آل نزدیک کند، تا حدود زیادی از فشار وارده به زانوهایش کاسته می‌شود.

وعده های غذایی، حذف نشود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بخش دیگری از سخنانش به ارائه راهکارهایی در خصوص پیشگیری و در گام بعدی، مقابله با چاقی پرداخت و در این خصوص یادآور شد: کم کردن حجم غذای مصرفی (متناسب با نیاز بدن)، استفاده از لبنیات کم‌چرب، تا حد امکان محدود کردن استفاده از غذاهای آماده (فست‌فودها) در رژیم غذایی، خوب جویدن و آهسته خوردن غذا، استفاده از میان وعده‌های مفید دارای کالری کمتر؛ از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از چاقی، می‌تواند موثر باشد. دکتر اسکویی هشدار داد که برای مقابله با چاقی، نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد.

لزوم حذف نوشابه های گازدار

متولی بهداشت استان قزوین با گفتن اینکه سه وعده غذایی، شامل: صبحانه، ناهار و شام، برای بدن ضروری است و باید سر جای خود باشند، ؛ اظهار کرد: فقط نیاز است، حجم غذا کم شود و از مواد غذایی کم کالری اما مفید (همچون میوه‌ها) بیشتر استفاده شود. وی اضافه کرد که خوردن انواع آجیل و همچنین مغزها –که برای بدن مفید هستند- نباید بیش از 30 گرم در روز مصرف شود.

دکتر اسکویی از ضرورت حذف نوشابه های گازدار، بویژه هنگام صرف غذا، سخن گفت و هشدار داد: یک شیشه نوشابه یک نفره، حدود 300 کیلوکالری انرژی دارد و خوردن آن، ضمن دارا بودن ضررهای فراوان، می‌تواند زمینه‌ساز چاقی نیز باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ